سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روز ستمدیده بر ستمکار سخت‏تر است ، از روز ستمکار بر ستم کشیده . [نهج البلاغه]
جدیدترین های دنیای پزشکی

کرم ضد آفتاب به تنهایی نمی تواند بدن را به طور کامل در برابر سرطان پوست محافظت کند ...

پژوهشگران علوم پزشکی در انگلیس می گویند نتایج مطالعات آنان نشان داده است که استفاده از کرم ضد آفتاب به تنهایی نمی تواند بدن را به طور کامل در برابر سرطان پوست محافظت کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، استفاده از کرم ضد آفتاب باید همراه با مراقبت های خاصی انجام شود تا اثر بخش باشد.

در این گزارش آمده است که استفاده از لباس آستین بلند، دستکش، کلاه، عینک آفتابی و راه رفتن در سایه همراه با استفاده از کرم ضد آفتاب در پیشگیری از آفتاب سوختگی و ملانوم موثر است.

تحقیقات نشان می دهد که آفتاب سوختگی و اشعه UV باعث صدمه به پروتئین DNA می شود؛ ولی نحوه این مکانیسم در پرده ای از ابهام قرار دارد.

آسیب DNA به مرور زمان به ملانوم؛ یکی از شایع ترین انواع سرطان پوست تبدل می شود.

این تحقیقات نشان می دهد که اشعه UV باعث اختلال در ژن P53می شود. نقش اصلی این ژن، محافظت از بدن در برابر آسیب های وارده به DNA است.

مواد تشکیل دهنده کرمهای ضد آفتاب به دو روش از پوست محافظت میکنند، آنها یا اشعه ماورای بنفش UV خورشید را جذب و راه عبور آنرا مسدود کرده یا اینکه اشعه UV را منعکس و متفرق میکنند.

کرمهای ضد آفتاب بر اساس میزان توانایی آنها در جذب و دفع اشعه UV درجه بندی میشوند که Sun Protection Factor یا SPF نام دارد.

درجه SPF (مانند SPF15 یا SPF20) نشان دهنده این امر هستند که مصرف کننده آن قبل از اینکه دچار آفتاب سوختگی بشود، تا چه حد میتواند زیر نور آفتاب بماند.

ملانوم بدخیم پنجمین سرطان کشنده در انگلیس محسوب می شود و سالیانه بیش از 13 هزا نفر در انگلیس به آن مبتلا می شوند و مهمترین عامل ابتلا به آن اشعه ماورای بنفش خورشید است.

ملانوما (melanoma) به تومور با منشا سلولهای ملانین دار گویند. این تومور بدخیم اصولاً یک تومور پوستی است. درمان آن در مراحل اولیه جراحی و برداشتن ضایعه‌است. بروز ملانوما با تابش طولانی مدت نور آفتاب مرتبط است.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط mr.dr 93/8/7:: 1:41 عصر     |     () نظر