سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس راهی را در جستجوی دانش بپیماید، خداوند راهی را به سوی بهشت برایش هموار گرداند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
جدیدترین های دنیای پزشکی

آب مروارید چیست؟

آب مروارید به معنای کدر شدن لنز چشم می باشد. این کدورت باعث کاهش و یا اختلال در بینایی میشود .در اکثریت موارد آب مروارید بعلت افزایش سن رخ می دهد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، تا کنون هیچ روشی جهت پیشگیری و یا به تعویق انداختن آب مروارید شناخته نشده است.

علائم بیماری چیست؟

معمولا در سنین بالای 50 سال ( بندرت زیر50 سال ) این مشکل بتدریج شروع می شود و تشدید می شود.

درگروهی ازافراد بنا بردلایل مختلف پیشرفت بیماری سریع تر است. کاهش بینایی علامت این بیماری است. اگر چه اختلال در بینایی بصورت پخش نور و یا بندرت دو بینی در یک چشم نیز از علائم آب مروارید می باشد .

دریک نوع آب مروارید قدرت نزدیک بینی به تدریج افزایش می یابد بطوریکه فرد نیاز به عینک نزدیک بین جهت مطالعه نخواهد داشت .در موارد پیشرفته، آب مروارید می تواند منجر به آب سیاه ( افزایش فشار داخل جشم ) گردد.

لذا مراجعه بموقع این بیماران از بروز آب سیاه جلوگیری خواهد کرد. متاسفانه باور غلط در مورد آب مروارید این است که بیمار زمانی به پزشک مراجعه کند که نتواند انگشتان دست خود را بشمارد. در صورتیکه در این زمان آب مروارید سخت تر و شانس عوارض آن بیشتر است.
 لذا زمان انجام عمل حتما باید توسط جراح در طی معاینات چشم پزشکی مشخص گردد.

درمان

درمان آب مروارید جراحی و جایگزین کردن لنز کدر شده با یک لنز مصنوعی داخل چشمی می باشد. هم اکنون روش نوین و پیشرفته جراحی آب مروارید، استفاده از دستگاه ماورا صوت (فیکو) و کارگذاری لنز داخل چشم می باشد این عمل در اکثریت موارد تحت بی حسی موضعی با قطره بی حسی و یا تزریق مختصر انجام می پذیرد و حدود 30 دقیقه طول می کشد.

این عمل با برش بسیار کوچک (در حد5/3 – 3 میلیمتری ) در قرنیه انجام می شود و لنز جایگزین روی هم تا شده ودر داخل چشم کار گذاری می شود. در ا کثریت موارد نیاز به زدن بخیه نمی باشد.

توصیه های پس از عمل:

استفاده به موقع از قطره های چشمی

حفاظت از چشم در مقابل ضربات

مراجعه به موقع جهت بررسی وضعیت چشم

از هر 1000 نفر بیمار یک نفرشانس ابتلا به عفونت دارد . پس بیمار باید مراقب علائم عفونت چشم از قبیل قرمزی درد و یا کاهش دید باشد و در روزها و هفته های بعد از عمل باشد. در صورت مشاهده هر گونه از این علائم بلافاصله با جراح خود تماس بگیرید.
 معمولا عینک مطالعه و یا دور، در صورت نیاز 2- 1 ماه پس از عمل جراحی برای بیمار تجویز می شود.

بیمار می تواند 72- 48 ساعت پس از عمل استحمام نماید .ولیکن از مالش چشم و ضربه به آن جدا اجتناب شود.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط mr.dr 93/8/7:: 1:42 عصر     |     () نظر