سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که به تو گمان نیک برد با نیکویى در کار گمان وى را راست دار [نهج البلاغه]
جدیدترین های دنیای پزشکی

تبلت ها می توانند باعث اخلال در کار الکتروشوک های قلبی شوند

بلومبرگ از جلسه ای خبر می دهد که طی آن یک دانش آموز 14 ساله کولورادویی داده هایی را به انجمن ریتم طبیعی قلب در دِنور، ارائه کرده. نتایج تحقیقات جیانا چین پیرامون اثرات احتمالی آیپد 2 بر روی الکتروشوک های قلبی که در بدن بیماران کار گذاشته شده، باعث راه افتادن موجی در جامعه پزشکی شده زیرا به نظر می رسد در تعداد قابل توجهی از پرونده ها، نزدیکی نسبی به آیپد 2 می تواند باعث از کار افتادن الکتروشوک های کار گذاشته شده در بدن بیمار و احتمالا مرگ او شود. 
دفیبریلاتور قلبی کاشتنی یک دستگاه کوچک است که با جراحی در داخل بدن بیماری که ازآریتمی قلب یا تپش نامنظم قلب رنج می برد، کار گذاشته می شود. اگر بخش پایینی یا بالایی قلب شروع به لرزش یا تپش نامنظم کند، دفیبریلاتور می تواند با دادن یک یا چند شوک الکتریکی به قلب، آن را به ریتم طبیعی بازگرداند. بی نظمی های بطنی یا دهلیزی می تواند باعث مرگ ناگهانی شود، بنابراین دفیبریلاتور قلبی، وسیله کوچکی با ماموریت نجات جان فرد است. 
اما دفیبریلاتورها درست مثل ضربان ساز ها می توانند تحت تاثیر هر نوع میدان مغناطیسی که به بدن نزدیک است، از کار بیفتند. جیانا چین به همراه پدرش که یک پزشک است، دست به این تحقیق زده و فهمیده که آهنرباهای لبه آیپد 2 می توانند دفیبریلاتورها را از کار بیندازند. این تست که بر روی 26 داوطلب صورت گرفته نشان داده که در 30 درصد موارد، دفیبریلاتورها با نزدیک شدن آیپد 2 به بدن، به وضعیت magnet mode تغییر حالت داده اند. در برخی موارد با دور شدن آیپد این وضع به حالت نرمال برگشته ولی در سایر موارد، نیاز به دخالت پزشک برای راه اندازی مجدد آن بوده. 
در این بررسی، آهنرباهای لبه آیپد 2 که برای نگه داشتن اسمارت کاور تعبیه شده اند، باعث بروز اختلال شده بودند ولی در اصل هر تبلت یا هر وسیله دیگری که آهنربا داخل آن باشد، می تواند این مشکل را به وجود بیاورد. اما مسئله در عمل، به این سادگی نیست. 
در اصل زمانی که افراد مورد بررسی تبلت را در وضعیت عادی نگه داشته و استفاده می کردند، مشکلی وجود نداشت. اما زمانی که تبلت بیش از حد به بدن نزدیک می شد، امکان بروز مشکل بالا می رفت. چنین وضعیتی معمولا زمانی پیش می آید که کاربر یا همان بیمار، در حالت خواب آلوده (مثلا دراز کشیده یا لم داده) تبلت را روی سینه خود قرار دهد که این یکی از بدترین سناریوهای ممکن است و حتی می تواند باعث فوت فرد در خواب شود. 
بر خلاف ضربان ساز ها که همیشه باید کار کنند تا قلب بیمار به درستی بتپد، دفیبریلاتورها فقط زمانی که بی نظمی در ضربان به وجود آید، وارد عمل می شوند. در نتیجه اگر یک دفیبریلاتور بدون اطلاع صاحبش از کار بیفتد، ممکن است این قضیه تا زمان بروز یک بی نظمی قلبی کشف نشود که آن موقع دیگر خیلی دیر خواهد بود. 
شرکت Medtronics  که یکی از سازنده های دفیبریلاتور قلبی کاشتنی است می گوید استفاده از تبلت طبق دستور العمل سازنده، مشکلی پیش نخواهد آورد اما چنانچه فاصله تا بدن کمتر از 15 سانتی متر باشد، امکان اخلال در کار دستگاه کاشته شده در بدن، وجود خواهد داشت. اگر خود شما از دستگاه های کاشته شده در بدن استفاده می کنید، حتما موارد ذکر شده را رعایت و به دیگران نیز منتقل کنید.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط mr.dr 93/9/12:: 10:55 صبح     |     () نظر