سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که پوشش شرم گزیند کس عیب او نبیند . [نهج البلاغه]
جدیدترین های دنیای پزشکی

دلایل سرگیجه چیست چگونه درمان گیاهی آن را انجام دهیم

علت سرگیجه چیست سرگیجه مشکلی است که مرتبط با حس تعادل است این احساس تعادل ارتباط پیچیده ای با سیستم عصبی ای دارد که به چشمها و گوش داخلی و متصل است در این مقاله به تعریف دقیق سرگیجه, علل بوجود آمدن آن و درمان گیاهی برای آن اشاره شده است

سرگیجه چیست؟

سرگیجه احساس چرخش است.

دوران سری که در سرگیجه تعریف می شود معمولا به خاطر اختلال در تعادل اندام هایی همچون گوش داخلی ، بخش هایی از مغز یا مسیرهای عصبی حسی است.

سرگیجه محیطی به سرگیجه هایی اطلاق می شود که معمولا به خاطر مشکلات گوش داخلی رخ می دهد.

سرگیجه مرکزی نیز به سرگیجه هایی اطلاق می شود که به خاطر وجود اختلال در سیستم عصبی مرکزی رخ می دهد.

سرگیجه به جای اینکه یک شرایط پزشکی در نظر گرفته شود یک نشانه است.

سایر نشانه های همراه سرگیجه شامل از دست دادن شنوایی، وزوز گوش،تهوع، استفراغ یا احساس پری در گوش است.معاینات پزشکی ممکن است شامل معاینه گوش، استفاده از یک آزمون مانور یا انجام MRI یا سی تی اسکن باشد.

پزشک ممکن است مصرف داروهای خاص، سابقه خانوادگی، وجود میگرن ، صدمات ناشی از بیماری ها، عفونت های اخیر گوش یا آسیب به سر را مورد بررسی قرار دهند.

برخی از انواع سرگیجه ممکن است بدون نیاز به درمان خوب شود.گزینه های درمانی دیگر شامل مانور Epley یا درمان علامتی است.

در اصطلاح پزشکی، سرگیجه نوعی دوران سر است. در این شرایط احساس می کنید شما یا اطرافتان در حال دوران یا حرکت است. اینگونه احساسات حتی زمانی رخ می دهد که هیچ حرکتی وجود نداشته باشد. در پزشکی سرگیجه به معنای ترس از ارتفاع نیست. در عوض ترس از ارتفاع یک واژه تشخیصی است که به ترس از بلندی اطلاق می شود و برای این وضعیت مناسب نیست.

 

علت سرگیجه چیست؟

1.گردش خون: اگر مغز شما جریان خون را به اندازه کافی دریافت نکند، احساس سرگیجه می کنید. تقریبا هر کس این را در مواردی تجربه کرده است که به سرعت از حالت دراز کشیده به حالت نشسته تغییر حالت می دهد. این امر می تواند به وسیله آئورت اسکلروز یا سخت شدن شریان ها ایجاد شود و معمولا در بیماران با فشار خون بالا، دیابت یا سطح بالای چربی های خون (کلسترول) دیده شود. گاهی اوقات در بیماران با عملکرد نامناسب قلب (قلب)، هیپوگلیسمی (قند خون پایین) یا آنمی (کم خونی) نیز دیده می شود.

 

2. بعضی از داروها جریان خون را به مغز، به ویژه محرک هایی همچون نیکوتین و کافئین، کاهش می دهند. نمک اضافی در رژیم غذایی نیز سبب کاهش گردش خون می شود. گاهی اوقات گردش خون ناشی از اسپاسم در شریان ها ناشی از استرس عاطفی، اضطراب و تنش است.

 

3. اگر گوش داخلی قادر به دریافت جریان خون به اندازه کافی نباشد، نوع خاصی از سرگیجه ایجاد می شود. گوش داخلی به تغییرات جزئی جریان خون بسیار حساس است و تمام علل ذکر شده برای گردش خون ضعیف به مغز نیز به طور خاص به گوش داخلی اعمال می شود.

 

4. بیماری های عصبی: تعدادی از بیماری های اعصاب می توانند بر تعادل، مانند مولتیپل اسکلروزیس، سیفلیس، تومورها و غیره تأثیر بگذارند. اینها علل غیر معمول هستند، اما ممکن است پزشک شما برای ارزیابی این موارد آزمایشات خاصی انجام دهد.

 

5. اضطراب:اضطراب (پروپرانولول و اضطراب ) می تواند علت سرگیجه باشد. تنفس بیش از حد و ناخودآگاه می تواند به عنوان وحشت، و یا فقط سرگیجه خفیف با سوزن در دست، پا یا صورت تجربه شود. دستورالعمل روش تنفس صحیح ممکن است مورد نیاز باشد.

 

6. سرگیجه: احساس ناخوشایند در حال چرخش جهان، معمولا با تهوع و استفراغ همراه است. سرگیجه معمولا به علت مشکل با گوش داخلی است. علل شایع سرگیجه (به ترتیب) عبارتند از:

 

سرگیجه موضعی پاروکسیسمال خوش خیم : این نوع سرگیجه پس از تغییر در موقعیت سر مانند چرخش در رختخواب، دراز کشیدن، بلند شدن رخ می دهد. این سرگیجه حدود 30 ثانیه طول می کشد و زمانی که سر ساکن می شود متوقف می شود. این سرگیجه می تواند روزها، هفته ها یا ماهها طول بکشد. درمان توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود. این سرگیجه شایع ترین علت سرگیجه پس از آسیب سر است.

بیماری منیر: اختلال گوش داخلی با حملات سرگیجه (ساعتهای پایدار)، تهوع یا استفراغ، و وزوز (صدای بلند) در گوش، که اغلب احساس مسدود شدن یا پر شدن است. معمولا شنوایی نیز کاهش می یابد.

میگرن: بعضی افراد با سابقه سردرد میگرنی (بخوانید: علت و علائم میگرن) قبلی می توانند حملات سرگیجه مشابه بیماری منیر را تجربه کنند. معمولا این سرگیجه با سردرد همراه است، اما می تواند بدون سردرد رخ دهد.

عفونت: ویروس ها می توانند به گوش داخلی حمله کنند، اما معمولا ارتباطات عصبی آن با مغز، موجب سرگیجه حاد (روزهای پایدار) بدون شنوایی می شود (به نام نورونیت ویستیبولار). با این حال، یک عفونت باکتریایی که به گوش داخلی می رسد، می تواند به طور کامل عملکرد شنوائی و تعادل گوش را به طور کامل از بین ببرد و به نام لارینتیت نامیده می شود.

آسیب: شکستگی جمجمه که باعث آسیب دیدن گوش داخلی می شود، سرگیجه عمیق و ناتوان کننده را با حالت تهوع و از دست دادن شنوایی ایجاد می کند. سرگیجه به مدت چندین هفته ادامه خواهد یافت و به آرامی به سمت دیگر (عادی) ادامه می یابد.

آلرژی: بعضی از افراد وقتی که در معرض مواد غذایی یا ذرات هوائی (مانند گرد و غبار، گرده، انباشته، و غیره) قرار می گیرند، سرگیجه و یا حملات سرگیجه را تجربه می کنند.

 

درمان گیاهی سرگیجه

«جینگکو» گیاهی است که با بهبود جریان خون مغزی می تواند باعث کاهش علائم سرگیجه باعلل مختلف مغزی باشد. زنجبیل نیز تاثیرات قابل ملاحظه ای در کاهش سرگیجه، بویژه سرگیجه همراه تهوع و استفراغ دارد. زنجبیل در کاهش علائم مینیر نیز موثر است.

نوشیدن ترکیب گیاه لاوندر (اسطوخودوس)و عسل نیز می تواند در کاهش سرگیجه موثر باشد. به بیمارانی که از سرگیجه رنج می برند، توصیه می شود رژیم غذایی کم نمک و کم چربی استفاده کرده و مایعات بیشتری مصرف کنند.

از علل شایع سرگیجه کاذب افت فشار خون بویژه علت خستگی است. به افرادی که دچار این گونه سرگیجه ها می شوند، توصیه می شود روزانه عسل و پودر سیاه دانه را در آب گرم مخلوط کرده و میل کنند.طب سوزنی می تواند روش موثری در درمان انواع سرگیجه باشد، بویژه در سرگیجه های واقعی با علل مغزی و عصبی یا سرگیجه هایی که با از دست رفتن تعادل همراه است. مکانیسم طب سوزنی بهبود جریان خون مغزی، کاهش التهاب گوش یا آزاد کردن بعضی مواد شیمیایی در پایانه های عصبی است. علت بسیاری از سرگیجه های کاذب، اضطراب و استرس است. دم کرده بابونه، سنبل الطیب و اسطوخودوس می تواند درمان موثری برای این گونه سرگیجه ها باشد.

ماساژ ناحیه شقیقه ها با روغن بابونه یا نعنا نیز مفید است. فشار دادن محل تلاقی گردن و جمجمه در ناحیه پس سرهم می تواند در کاهش انواع سرگیجه مفید باشد. حجامت نیز البته با نظر و از سوی پزشک در کاهش بعضی سرگیجه ها بی تاثیر نیست.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط mr.dr 97/8/23:: 4:41 عصر     |     () نظر