سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر آلودگی دلهایتان یا پرگویی شما نبود، آنچه را من می شنوم، می شنیدید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
جدیدترین های دنیای پزشکی

شیوه نوینی برای درمان فلج پا ارایه شد ...

محققان با تزریق مواد شیمیایی و شوک الکتریکی توانستند موش های فلج را به راه رفتن، دویدن و بالا رفتن از پله ها وادار کنند.

به گزارش دیلی اکسپرس، دانشمندان موسسه فدرال تکنولوژی سوییس، مواد شیمیایی به نخاع این موش های فلج تزریق کردند و به آنها شوک الکتریکی دادند و بعد مشاهده کردند این موش ها توانستند دوباره راه بروند.

یک جراحت در ناحیه نخاع باعث می شود مغز دیگر نتواند اندام ها را کنترل کند. نتایج این تحقیق نشان داد که موش های آسیب دیده حتی توانستند با تحریک نخاعی بدوند.

متخصصان براین باورند که نتایج این تحقیق نشان می دهد که بازیابی توان حرکت بعد از فلج شدن یک رویا نیست .

در سال 2011 پزشکان توانستند توانایی ایستادن را بار دیگر به یک مرد آمریکایی باز گردانند. آنها این کار را با تحریک الکتریکی نخاعی انجام دادند.

این مرد بعد از تصادف با یک اتومبیل فلج شده بود.

محققان موسسه فدرال تکنولوژی سوییس می گویند که با این روش توانستند توانایی انجام حرکت های دیگر مانند دویدن و بالا رفتن از پله ها را نیز درموش ها احیا کنند.

نخاع این موش ها از دو نقطه دچار بریدگی شده بود ( اما قطع نشده بود) و این یعنی نخاع قادر نیست پیام مغز را به پاها برساند.

محققان سپس تلاش کردند که این آسیب دیدگی را درمان کنند. در وهله اول مواد شیمیایی به نخاع تزریق کردند تا اعصاب نخاع تحریک شود. به پایه نخاع هم شوک الکتریکی دادند. دانشمندان می گویند به این ترتیب "مغز نخاع" دوباره بیدار شد.

با این همه، این اعمال برای بازیابی توان حرکت کافی نبود. این موش ها توسط روبات کنترل می شدند.سپس به آنها خوراکی یا چیزی که دوست داشتند، نشان داده شد تا موش ها برای رسیدن به آن راه بروند .

به گفته مجریان این طرح، موش ها با گذشت زمان توانستند ابتدا یک قدم و سپس چند قدم راه بروند. به تدریج قادر شدند به طور کامل راه بروند و این روند تا آنجا ادامه یافت که آنها توانستند به سرعت بدوند، از روی موانع بپرند و از پله ها بالا بروند.

پروفسور" گرگوار کورتن " رییس این گروه تحقیقاتی از روند بهبودی این موش ها ابراز شگفتی کرد و گفت: این نتیجه کاملا دور از انتظار بود. موشها به اراده خود راه می رفتند و از پله ها بالا می رفتند.

دانشمندان نشان دادند که در پی عملکرد آنها عصب هاب جدیدی در اطراف محل آسیب دیدگی موش ها تشکیل و تغییراتی هم در مغز ایجاد شد.

با این حال این روش هنوز برای درمان آسیب دیدگی های نخاعی در انسان ها توصیه نمی شود .

متخصصان می گویند نتایج این تحقیقات بسیار مهم و پیداست که مسیری که در آن گام برداشته شده ،مسیر درستی است. آنها می گویند ما دستکم فهمیده ایم که باید موش ها را وادار کنیم که بخواهند راه بروند و این به خودی خود نشانگر میزان اهمیت آموزش و توانبخشی در این حیطه است.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط mr.dr 93/8/7:: 1:21 عصر     |     () نظر